Vecka 37 + färgångest

Info från Vårdguiden

Barnet

Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det. Vikt 3 kg.

Mamma
Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat.

----

Nu börjar det närma sig!!! Och det märks... Bara dom senaste dagarna har det blivit märkbart tyngre att vara gravid. Magen står så högt så jag orkar inte så mkt mat och när man råkat äta lite för mkt trycker det väldigt på lungorna osv så det är obekvämt att sitta och ligga. Bäst är då att sitta bakåtlutad, alltså nånstans mittemellan sitta och ligga. Jag längtar väldigt mkt tills h*n kommer ut nu!!! Inte för att jag inte vill vara gravid längre utan bara för att... jag längtar!!! Längtar tills man får snusa på det lilla huvudet, se dom små ögonen plira och känna den mjuka babyhuden. Drömde att vi hade fått en flicka inatt. En dag gammal åkte vi till stranden och solade...! =P Grävde ner hennes underkropp i sanden och smorde in överkroppen med sollotion och så låg hon under ett parasoll. Inte riktigt en sanndröm alltså men men. Det var iaf mysigt att se och hålla den lilla sötisen!

Inatt har jag sovit dåligt igen. Låg och löste korsord och ögonen började bli väldigt trötta så jag gick på toa, la mig igen och sen släckte (min man hade redan somnat). Då blev jag såklart superpigg och började känna av mina restless legs... Upp på toa igen två gånger innan jag till sluuut lyckades somna. Sen vaknade jag mitt i natten för ännu ett toabesök. Och sen vaknade jag såklart lite då och då för att vända på mig och dylikt. Inte undra på att jag är trött fastän jag "sover" 8-9 timmar per natt. =) Har ju iofs alltid sovit mer el mindre dåligt, det är sällsynt att jag sover en hel natt utan att vakna någonting... Nåja, får väl se det som övning inför vad som komma skall! ;)

Idag har vi varit och handlat lite småsaker, t.ex. ljus på IKEA, min man köpte ett tv-spel på rea (alltså ett spel, inte konsoll), och så åt vi mjukglass med topping! Mums =) Sen var vi förbi svärföräldrarna och hämtade lite grejer och fikade lite och om nån timme ska vi till min mans mormor som fyller år idag. Men nu tar vi det bara lugnt och slappar lite. Min man testar sitt nya spel och jag sitter här i soffan och skriver för fullt.

Förresten, angående mitt hår så funderar jag på att återgå till mörkt hår igen. Anledningarna är två: 1) Jag fick det inte som jag vill ha det utan det är fortfarande lite för gult för min smak (min man kallar mig för hans lilla citronmuffins... hrmf) och jag vill ju inte bleka det nå mer med risk för att det blir slitet. 2) Jag har ju som sagt tänkt köpa glasögon men dom som jag tycker bäst om nu, med blont hår, tror jag inte att jag skulle passa i med mörkt hår. Dom är nämligen genomskinliga och provade sånna när jag hade mörkt hår och det var inge bra. Och eftersom att jag antagligen hur som helst inte kommer vara blond sååå länge (glasögon köper man ju inte så ofta ändå) känns det dumt att basera köpet på hur jag ser ut i dom som blond...

Helst skulle jag nu vilja ha långt hår med lugg och svart alt jättemörkbrunt hår. Som förr i tiden. Well well... det får ju vänta lite eftersom att man ju tyvärr inte kan klippa det längre, men vilken färg ska jag ha nu?? Det är frågan... Hrm... får fundera på den lite. Älskar ju den röda jag hade förut men rött är så jobbigt för den går ut fort och så släpper den så mycket när håret är blött = inte kul för handdukar, kuddar osv. Och älskar ju även svart/mörkbrunt men då är man rätt fast med den färgen sen för det är svårt att ljusa upp från svart... Men måste skicka tillbaks provglasögonen på ti el on tror jag det är så har inte så mkt tid på mig... skit åsså!

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag förstår att du längtar. Det är så härligt nu när min lilla skrutt är ute, även fast de följande veckorna har varit jobbiga både fysiskt och psykiskt. Hoppas er lilla vill komma ut snart! Min kom precis på den beräknade dagen :-)

Kram

2009-01-11 @ 14:55:22
URL: http://www.annanirak.blogspot.com
Postat av: Hamlet

Hej hej Storm!

Hälsa din matte att min matte vill se fler bilder i hennes blogg.:) Kram Hamlet

2009-01-11 @ 14:59:02
URL: http://haamlet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0