Vecka 38

"Barnet förbereder sig nu för att födas. 92 procent av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före vecka 38. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Därför kan din graviditet ofta liknas vid din mammas eller någon nära släktings. Att barnet vuxit till en viss storlek har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in. Vikt 3 200 gram."

- Vårdguiden


Magen börjar bli riktigt stor nu...

Jahapp... Mamma gick över typ 2 veckor med syrran och 3 veckor med mig och svärmor fick min svägerska en vecka tidigt och min man kom senare men minns inte hur mycket, tror jag. Så jag får väl ställa in mig på att gå över då... Jag som vill att h*n ska komma nu!!! =)

Sover superdåligt om nätterna nu. Har svårt att somna, går på toa ca 3 ggr per natt, vaknar och vrider och vänder på mig osv. Men det är väl bara att vänja sig... När jag väl kommer kunna sova då magen är borta osv så kommer jag ju ha någon som väcker mig istället =)

Igår köpte vi iaf kuddar till vaggan/spjälsängen och till vagnen samt att vi köpte en nattlampa så man inte behöver tända när man ska amma osv på natten. Nattlampan kan man dessutom ta ur kontakten och bära med sig så den är ju bra även om man ska gå och byta blöja eller dylikt. Slipper riskera att snubbla eller gå in i väggen ;) Den var i dyraste laget (ca 250 kr) men förhoppningsvis kommer den vara till stor nytta. Den kommer sen att få flytta in i barnrummet när h*n flyttar in dit själv sen. Hade kunnat handla för tusentals kronor när vi gick omkring där på Babyproffsen! Vi unnade oss dock även nåt till oss själva, köpte mössor på Naturkompaniet. Sånna där fula men grymt varma ni vet, med öronlappar och pälsinsida =P Skönt att ha på långa promenader. Mina öron är väldigt glada då dom är väldigt känsliga mot vind.

Men nu ska vi åka till ICA Maxi och Jennys Hund & Katt. Tjohej!

Kommentarer
Postat av: Kattis

Vilken underbar mage!!! :-D

Spännande att se vem som gömmer sig där inne... vem det än är så blir det alldeles, alldeles underbart för er att träffas!

Kram!

2009-01-19 @ 13:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0