Vecka 35 å babykläder å problem att hitta amningsbehå...

Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme. Vikt 2 600 gram.

- Vårdguiden

Det närmar sig med stormsteg... Längtar supermycket tills den lill* kommer men vill inte att h*n kommer tidigt heller så det är bara att vänta och längta vidare.

Har varit och bytt lite babykläder på Lindex idag (mamma hade köpt stl 44 som jag bytte till 56). Bodysarna och mjukbyxorna fanns i rätt stl men inte dom matchande byxorna, så det fick bli vita byxor och ett par vita strumpbyxor istället. Hittade dessutom en SÅ SÖT sparkbyxa! Tror jag ska gå tillbaks och köpa den... Har även köpt skötunderlägg till skötbädden. Och idag ska mamma skicka några kläder som hon köpte på rean, spännande =) Men vi har inte så mycket än så länge. H*n kommer ju växa ur det så fort och så vet vi ju inte vad det blir så vi tar det lite lugnt. Har några bodys, en pyjamas, ett par byxor, ett par strumpbyxor och det mamma skickar imorgon som är nytt. Sen har vi en hel del som vi fått av mamma som jag och syrran haft, typ sovpåse, trosor och tröjor osv. Plus att mamma håller på och stickar en overall (förutom den vi fick tidigare) och så har vi fått en stickad omlottkofta som hon gjort också. Vi klarar oss nog fint. Kanske blir nån liten till grej, typ sockar, nån till body el dyl men annars, skulle något saknas får den nyblivne pappan eller svärföräldrarna rycka in!

Har dock upptäckt ett, som jag upplever det, problem: att köpa (rätt) amningsbehå!

1. I böcker osv står det att man ska vänta med att köpa amningsbehå till efter ca en månad för det är först då storleken "stabiliserats" så man vet vad man behöver för storlek. Men i info om vad man ska ta med sig till förlossningen/BB står att man bör ta med amningsbehå och amningskupor. Hur ska man då veta storleken? Man får chansa?

Min plan var då att köpa en bh som jag får plats med en hand innanför kupan för då får jag plats med amningskupa och det gör inget om brösten växer lite mer, vilket dom ju sägs göra när mjölkproduktionen kommer igång. MEN...

2. Jag var in på H&M idag för att testa amningsbehå. Tog en enkel utan bygel (man kan tydligen ha bygel om man har rätt storlek, men jag vill inte chansa och "råka" få mjölkstoppning) och en av deras tvåpack (också utan bygel). Tvåpacken kunde jag inte prova för dom var ihopsatta i varandra, bra... (var iaf stl 80 D). Och den enkla tog jag stl 75 D av, och den var alldelens för liten. Större än D fanns inte (jepp, dom har blivit HUGE sen liten entrade min mage...). Jaha, vad gör man då? Jag vill ju inte betala skjortan för en amningsbehå som jag kanske inte kan ha om någon dag/vecka. Får väl leta vidare iaf, men vart har dom bra (och hyfsat billiga) amningsbehåar i stl större?

Någon som har något tips om detta "problem"?


Kommentarer
Postat av: Kattis

JAg köpte alla mina amningsbehåar (med bygel) på Kapp Ahl - en utan bygel på polarn och pyret och en utan bygel på H&M. Dem utan bygel använder jag aldrig, brösten får en usel form i dem och de vill jag absolut inte ha! ;-)

Jag köpte bhåarna innan förlossningen och de passar väldigt bra fortfarande. Har gått från 75B till 80D (skulle dock kunna ha 75D nu när jag gått ner alla graviditetskilona!

2008-12-29 @ 15:56:32
Postat av: Kattis

glömde en grej.... köp MÅNGA pyjamasar. Det är de enda plaggen man nästan använder i börjar. Köp med fot, de är bäst då nyfödda inte fått igång blodcirkulationen i händer och fötter. Hade en sovpåse från po.p men gillade den inte alls då Emma rörde sig så mycket på nätterna att blöjan kom på sne och kisset kom utanför.

2008-12-29 @ 15:59:05
Postat av: junis mamma

Ta det lugnt!!! Det löser sej! Ta den bh du använder nu. Det blir skillnad, men inte så stor. Jag fick en amnings-bh av morsan som var "flikar" på som man kunde öppna så att juni smidigt skulle få mat... men den användes max två gånger. Går lika smidigt med en vanlig!

2008-12-29 @ 20:12:04
URL: http://lintotten.blogspot.com
Postat av: Karin

Hej vännen!

Jag jobbar ju på Triumph underkläder här i linköping. Vi rekommenderar ingen att köpa bh tidigare än 6 veckor innan. Jag köpte en bygellös som vi har i butiken, köpte två en evart och en vit. I vanliga fall har jag 75D, köpte amningsbh i 80E ( i och med att omfånget är större så skiljer det ca 2 kupstorlekar mellan de två storlekarna) Och det är jättebra om du får in handen nu, det säger ajg alltid till mina kunder. Jag fick plats med en hand när jag köpte mina, dessutom så är en amningsbh mycket rymligare än en vanlig bh så man behöver oftast inte gå upp till en jättestor kupa i dom. De är gjorda för en fylliga och växande byst. Hoppas att det löser sig för dig! Många Kramar!

2008-12-29 @ 20:47:42
URL: http://www.annanirak.blogspot.com
Postat av: Pumlan

Tack för alla tips!!! =) Bh:n jag har nu är dock sedan länge för liten (faktiskt redan när jag köpte den upptäckte jag när jag kom hem och började använda den...) den också så det får bli ny men ska ta vara på alla era tips när jag ger mig ut på jakt igen!! =D Fick även ett tips via forumet i Familjeliv om amningstoppar som dom har på Apoteket. Någon mer som har erfarenhet av dom? Bra? Dåliga? Kram!!

2008-12-29 @ 20:54:38
Postat av: CArola

ja du Lisa..jag köpte en amnings bh på lindex, den största dom hade...satt bra då..

När jag lämnade bb var den för liten:)



VAr till rena rama under och köpte en Anna Cecilia, bästa jag någonsin gjort..



Carola

2009-02-07 @ 12:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0