Övernattning på förlossningen

De senaste dagarna har liten varit lite lugnare än vanligt och när h*n igår var väldigt slö till och med efter maginsmörjning på kvällen, då det brukar bli ett himla holabalo, så ringde jag förlossningen ca kl 22.30. Dom sa att vi skulle komma in så att dom fick kolla läget så det var bara att klä på sig igen (vi hade precis lagt oss), ta BB-väskan (ifall att) och åka in! Storm såg sådär lagom road ut när vi helt plötsligt lämnade honom ensam hemma... lillbusen. Ska bara klargöra också att liten har visst rört sig de senaste dagarna, och även igår efter insmörjningen, men mycket mindre än vanligt. Och vår barnmorska sa att om det händer något i magen så sker det oftast en försämring under en längre tid så man ska vara uppmärksam på om det blir lugnare osv. Därför valde vi att åka in, hellre en gång för mycket än en gång för lite!

När vi kom in tog dom en ctg-kurva och så fick vi kolla med ultraljud. Ctg-kurvan såg bra ut och på ul kunde man se mindre rörelser (och jag hade känt rörelser också både när vi kom in och under ctg-kurvan) men dom ville ändå att jag skulle stanna kvar över natten. Så blev det! Maken åkte hem till hunden (vi bor ju bara 10-15 min bort med bil) och jag stannade kvar. Klockan 1.30 fick jag göra en till ctg-kurva som även den såg bra ut så resten av natten fick jag sova ostört!

Vaknade till vid 5-6, somnade om och vaknade sen 6.45. Då kände jag dock att det inte var någon idé att somna om så då gick jag upp, fick frukost av den söta personalen och läste lite tidningar. Strax innan 8 togs en till ctg-kurva och ännu en kring 9 då maken hade kommit. Båda dessa såg bra ut, men eftersom att vi ändå var där fick vi även göra ett ul av en läkare som kollade flödet i navelsträngen, kollade fostervattenmängd och även mätte lite snabbt. Flödet var jättebra, det fanns nog med fostervatten och bebisen är ingen bjässe men ligger nånstans kring 3200-3300 g (men det var som sagt en snabb mätning). Sen fick vi en tid inbokad för vecka 41+3 kollen och så fick vi åka hem, lugna och trygga!

Barnmorskan/sköterskan som hade hand om oss idag sa förresten att hon inte skulle bli förvånade om vi kommer in i helgen. På ctg-kurvorna som togs igår såg det nästan ut som om jag var i värkarbete för jag hade typ regelbundna sammandragningar (dock inte värkar) så hon sa att det kan tyda på att nåt är på gång, att det är så mkt aktivitet. Men åter igen så vet man ju aldrig, det är bara att vänta och se! Men hoppas på att det kommer igång inatt/imorgon!!!

PS. Jag tror att jag råkade se vad det blir på ultraljudet... Är ju inte helt lätt att se vad nånting är när allting är så stort, men kanske. Har berättat för maken men nu är jag tyst! Vill ju inte råka sprida falska rykten om jag skulle sett fel ;) DS.


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, spännnande! Skönt att få höra att allting är bra med lill*n. Ska bli intressant å få höra om du råkade se rätt på ULet eller inte ;) Hoppas ni får en trevlig helg!

2009-02-13 @ 20:56:25
URL: http://lillakonvaljen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0